Optakt til Flipped Classroom/Learning
Som optakt til
undervisningen i Flipped Classroom/learning skal vi medbringe videoer, vi selv
har lavet, eller andre videoer vi har brugt i egen undervisning.
Videoerne jeg har valgt at bruge har jeg lavet i forbindelse med deltagelse i et FoU udviklingsprojekt, hvor vi skulle bruge Flipped learning som vores pædagogiske værktøj. I projektforløbet registrerede vi løbende vores erfaringer i en logbog. Mine elever er GF2-elever inden for det merkantile område.
Målet med Flippe Learning projektet var at give bedre muligheder for undervisningsdifferentiering, og at eleverne skulle være mere aktive i timerne. I kraft af at eleverne skulle se videoerne derhjemme, skulle dette frigive mere tid til at arbejde med opgaver på klassen og læreren skulle gerne få frigivet tid at hjælpe og vejlede eleverne i processen. Endvidere skulle der gerne være mere tid til at give feedback til de enkelte elever.
Ovenfor skrevne mål falder fint i tråd med Bloom taksonomi (Hachmann og
Holmboe, s. 35) Ifølge Blooms taksonomi ændres fokus i den almindelige
undervisning sig fra, at eleverne skal kunne ”huske og forstå” til, at de i Flipped learning undervisning skal
kunne ”anvende og analysere”.
Tiden
der frigives som følge af at eleverne skal se videoerne hjemmefra, kan nu anvendes
af læreren til at differentiere undervisningen og stilladsere (Vygotsky) eleverne
i, at nå et højere taksonomisk niveau.
Første flip – Videoer lavet med Screencast-O-Matic
Jeg lavede 3 videoer ved
hjælp af programmet Screencast-O-Matic, hvor jeg speaker ind over
hjemmside/slides om webdesign. Videoerne er informative. Videoerne blev lagt op
på vores fælles platform it´s learning, da alle vore elever er fortrolige med
platformen og kan tilgå den både fra hjemmet og skolen.
Videoerne bærer præg af
at jeg er tidspresset og er ny i brugen af Screencast-O-Matic, men har været
lærerrige i at skulle flippe undervisningen.
Første fase i projektet - pilotfasen, så ud som følgende:
· Forberedelse og planlægning:
o Læringsmålene gøres klare
o Videoen produceres
· Gennemførelse af 1. flip:
o Lektier ses derhjemme; videoer
o Opsamling og igangsætning af opgave på klassen
o Opgaveløsning
· Evaluering opsamling på dagens undervisning:
o Evaluering med eleverne, samtale på klassen
Gennemførelse af det første flip
Under gennemførelse af det første
flip erfarede jeg, at det desværre kun var få elever, der havde set videoen
hjemmefra. Grundet det store antal elever der ikke havde set videoen hjemmefra,
var vi nødt først at se videoen i fællesskab på klasse og herefter lave en
opsamling, hvor spørgsmål blev besvaret.
Da videoerne var grundlag for den videre undervisning og skulle bruges som rettesnor når man efterfølgende skulle se på
hjemmesider og i opbygningen af sin egen hjemmeside, var det vigtigt, at alle
fik dem set og havde styr på de forskellige designregler.
Dagens it-lektioner afsluttes med en samlet evaluering på klasse. Vi konkludere
efter det første flip, at den manglende gennemsyn af videoen, havde ”spildt en
masse tid”, hvor vi kunne have lavet opgaver i stedet for. Eleverne gav desuden
feedback på mine videoer og hvordan de synes de kunne forbedres.
Det første flip strækker sig over 2 undervisningsgange og der er mærkbart ændringer fra den første til anden gang vi flipper. Under gennemførelse af det andet flip, havde hovedparten af eleverne set videoerne igennem, hvilket gav en helt andre muligheder i timerne. Jeg kunne her observere, at eleverne der havde set videoerne hjemmefra, var aktivt deltagende i opgaveløsningen og hermed deres egen læreproces. (Hachmann og Holmboe, s. 44) Dette var meget positiv og gjorde at jeg kunne differentiere undervisningen og stilladsere eleverne, så de kunne nå det højere taksonomisk niveau, hvor de kunne anvende det lærte og analysere. Endvidere erfarede jeg, at flere af eleverne genså videoerne i lektionen, hvis der var noget de var i tvivl om.
Det første flip strækker sig over 2 undervisningsgange og der er mærkbart ændringer fra den første til anden gang vi flipper. Under gennemførelse af det andet flip, havde hovedparten af eleverne set videoerne igennem, hvilket gav en helt andre muligheder i timerne. Jeg kunne her observere, at eleverne der havde set videoerne hjemmefra, var aktivt deltagende i opgaveløsningen og hermed deres egen læreproces. (Hachmann og Holmboe, s. 44) Dette var meget positiv og gjorde at jeg kunne differentiere undervisningen og stilladsere eleverne, så de kunne nå det højere taksonomisk niveau, hvor de kunne anvende det lærte og analysere. Endvidere erfarede jeg, at flere af eleverne genså videoerne i lektionen, hvis der var noget de var i tvivl om.
Anden fase i
projektet - Evaluering og justering
Vi mødes med vores pædagogiske it-konsulent og får snakket vores
erfaringer med at flippe igennem. En gennemgående problemstilling, er at der
mangler tid til forberedelse af flippene. Alle ønsker at gøre mere ud af
flippene, føler at det kan blive en større succes, hvis blot tiden er til
det. Samtidig hermed er er der et behov
for udstyr at arbejde med og der købes kamerastativ, mikrofon, digital kamera
og selfiestang til afdelingerne.
Gennemførelse af 2. flip - brug af YouTube videoer
Faserne i 2. flip er de samme som under første flip.
Eleverne skal her designe deres egne hjemmesider i webprogrammet Bricksite. Der skal derfor laves instruktivistiske videoer, der viser dem hvordan de i praksis opretter og designer en hjemmeside.
Faserne i 2. flip er de samme som under første flip.
Eleverne skal her designe deres egne hjemmesider i webprogrammet Bricksite. Der skal derfor laves instruktivistiske videoer, der viser dem hvordan de i praksis opretter og designer en hjemmeside.
Anderledes denne gang er
dog, at jeg vælger at bruge YouTube videoer til flippene. Dette af to årsager.
Den ene er, at jeg er meget tidspresset og den anden er at jeg ved at søge på
nettet hurtigt fandt ud af, at der lagde nogle rigtig gode instruktionsvideoer
til at lære at programmer i Bricksite. Selv om jeg ikke ved hvilke didaktiske
overvejelser der ligger bag, vurderer jeg, at de kan bruges i min undervisning.
Bricksite introduktionsvideo
Eleverne tager godt imod
videoerne og er aktive i opgaveløsningen i lektionerne. En meget positiv
arbejdsproces. Eleverne synes godt om videoerne, dog konstaterer vi, at det
optimale nok vil være, at afprøve funktionerne i praksis samtidig med/eller
lige i forlængelse af videoerne.
Evaluering af Flipped Learning projektet
Når jeg ser på de løbende evalueringer efter de endte undervisningslektioner og ud fra besvarelserne fra et spørgeskema jeg sendte ud til eleverne, vurderer jeg, at resultat overordnet set var positivt.
Der var plads til forbedringer til egenproduktionen af videoer og didaktisk vil undervisningen skulle tilrettelægges anderledes ved de instruktivistiske videoer, så eleverne får mere ud af at se videoerne derhjemme inden opgaveløsningen.
Når jeg ser på de løbende evalueringer efter de endte undervisningslektioner og ud fra besvarelserne fra et spørgeskema jeg sendte ud til eleverne, vurderer jeg, at resultat overordnet set var positivt.
Der var plads til forbedringer til egenproduktionen af videoer og didaktisk vil undervisningen skulle tilrettelægges anderledes ved de instruktivistiske videoer, så eleverne får mere ud af at se videoerne derhjemme inden opgaveløsningen.
Link til spøgeskemaet:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSekXCKodyy7yESpnCLotxxo9Fmk6o1muQVI04KUdqJAJSDWsw/viewform?c=0&w=1
Link til evaluering af spørgeskemaet:
https://drive.google.com/file/d/1caEkx3UHpdKU0Maag6VJ7fyKZkQim2k-/view?usp=sharing
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSekXCKodyy7yESpnCLotxxo9Fmk6o1muQVI04KUdqJAJSDWsw/viewform?c=0&w=1
Link til evaluering af spørgeskemaet:
https://drive.google.com/file/d/1caEkx3UHpdKU0Maag6VJ7fyKZkQim2k-/view?usp=sharing
Logbogen - pilotfasen |
Logbogen - 2. flip |
Litteraturhenvisning:
EUC, En logbog/inspirationsside; http://eucnordvestlouise.wixsite.com/flip
Danmarks Evalueringsinstitut, 2017, IT som pædagogisk værktøj; http://docs.wixstatic.com/ugd/659f9c_81719899cde446a3ad58c94f35b1714a.pdf
Google analyse spørgeskema vedr. Flipped Learning undervisning;
https://docs.google.com/forms/d/1yQqGtDtxVhsP1d_sKgH-YOPsrYd07kSkuqSe-cwQy3A/edit#responses
Hachmann, Roland og Peter Holmboe (2014), Flipped Learning – mere end bare video, Praxis – Nyt Teknisk Forlag 2014
EUC, En logbog/inspirationsside; http://eucnordvestlouise.wixsite.com/flip
Danmarks Evalueringsinstitut, 2017, IT som pædagogisk værktøj; http://docs.wixstatic.com/ugd/659f9c_81719899cde446a3ad58c94f35b1714a.pdf
Google analyse spørgeskema vedr. Flipped Learning undervisning;
https://docs.google.com/forms/d/1yQqGtDtxVhsP1d_sKgH-YOPsrYd07kSkuqSe-cwQy3A/edit#responses
Hachmann, Roland og Peter Holmboe (2014), Flipped Learning – mere end bare video, Praxis – Nyt Teknisk Forlag 2014
Du skriver: "Under gennemførelse af det første flip erfarede jeg, at det desværre kun var få elever, der havde set videoen hjemmefra. Grundet det store antal elever der ikke havde set videoen hjemmefra, var vi nødt først at se videoen i fællesskab på klasse og herefter lave en opsamling, hvor spørgsmål blev besvaret." Her der nok tale om, at der over tid sker en forandring af kulturen, og at det netop i nogle tilfælde vil koste underviseren noget tid før det sker. Du skriver også, at der er plads til forbedring i forhold til videoproduktion, og det handler måske også om, at eleverne skal udvikle en egendidaktik som elever, hvor de lærer at arbejde mere selvstændigt og træffe aktive valg i deres egenproduktion af video. Hvad tænker du om det? :-)
SvarSletHej Torben,
SvarSletEr ikke helt sikker på, at jeg fortår dig rigtig. :)
Det var kun underviserne der producerede videoer i FoU projektet, så jeg tænker ikke at eleverne skal udvikle en egendidaktik som elever, i deres egenproduktion af videoer. Men, er med på tanken om, at eleverne skal udvikle en egendidaktik i forhold til at se og arbejde med videoerne efterfølgende. Giver det mening?