Det intensiverede undervisningsrum, 2. bølge
Åbne- og lukkede undervisningsrum
Før de digitale medier blev en fast del af hverdagen i undervisningsrummet var det et lukket kommunikationsrum, hvor "fællesskabet mellem lærer og elever, var beskyttet mod forstyrrelse af skolestuens fire vægge”. (Luhmann, Borgnakke) Der var ikke en masse udefrakommende forstyrrelser, der kunne forstyrre undervisningen.
Med de digitale teknologiers indtog
i undervisningsrummet er undervisningsrummet nu åbent for kommunikation og
information, både ind og ud af rummet. Der er ikke længere nogen beskyttende
vægge, der kan være med til at sikre fællesskabet, idet de digitale teknologier
muliggør kommunikation og interaktion uden at det umiddelbart kan ses i rummet.
De tre bølger
Ifølge Tække og Paulsen sker
medieudviklingens overgang i 3 bølger, kaldet ”Det gennemhullede undervisningsrum”, ”det intensiverede undervisningsrum” og ”det kontaktsøgende undervisningsrum” (Tække og Paulsen, 2015)
Jeg vil her
afgrænse mig til at have fokus på ”Det gennemhullede undervisningsrum” samt ”Det
intensiverede undervisningsrum”, med fokus på hvordan jeg understøtter min
undervisning i forhold til disse bølger.
De digitale teknologiers indtog i
undervisningsrummet skaber nye magtrelationer. Hvor læreren tidligere havde
magten alene, skal han/hun nu kæmpe om magten med andre uden for undervisningsrummet. Det være sig f.eks. Snapchat eller f.eks. Facebook, hvor eleverne kommunikerer
med vennerne. Dette er klassiske eksempler på, hvilke medier mine elever bruger.
Konsekvensen af denne udvikling er ”at
opmærksomheden forsvinder ud af undervisningsrummet” (Tække og Paulsen, 2015)
Eleverne er måske nok fysiske tilstede, men mentalt er de distræte og
fraværende.
K. Drotner er enig med Tække og
Paulsen. (Drotner, Mediehistorie, 2011) Netop ”Væksten i mobile enheder” gør det muligt at kommunikere hele tiden
og uanset hvor man er. Man er måske nok fysisk tilstede, men mentalt er man
fraværende, man er et andet sted.
Hvis ikke læreren formår at styre
undervisningsrummet, vil han/hun miste kontrollen og undervisningsrummet vil
være utrygt at være i.
En automatisk reaktion på den
manglende kontrol vil i nogle tilfælde være forbuds- og ligegyldigheds
strategier. Problemstillingen ved disse strategier er, at der ofte opstår
konflikter som følge af dem og eleverne ikke lærer at agere hensigtsmæssigt, så
de kan håndtere de medier de omgiver sig med på en fornuftig måde. (Tække og
Paulsen, 2013)
Bølge 2 - Det intensiverede undervisningsrum
I det intensiverede
undervisningsrum skal vi, ved hjælpe af de samme medier, have elevernes
fokus rette mod undervisningen igen.
Ifølge Tække og Paulsen, kan ”lærere der allierer sig med de nye medier,
give bedre undervisning end før med større engagement fra elevernes side”.
(Tække og Paulsen, 2015) Denne betragtning, understøtter mig i mit brug digitale
medier. For eksempel har vi oprettet Facebook grupper til alle vore klasser.
Her kan elevene f.eks. uploade QR-koder, links til hjemmesider m.m. Endvidere
har de her mulighed for at chatte, dele og spørge om forskellige ting, både til
mig som lærer, men også til klassekammeraterne.
Min erfaring er dog, at netop
Facebook kan være en ”tidsrøver”, for eleverne har svært ved at hold fokus på
det er der er relevant i undervisningsrummet. Endvidere kan det være svært at
bevare overblikket, når er kommer mange opslag.
Et andet medie vi bruger er it´s
learning. En platform hvor de f.eks. får oplyst deres lektier, kan hente div.
opgaver og materialer samt afleverer opgaver. De kan endvidere tage tests samt
kommunikere med deres underviser.
Vi har valg at eleverne skal kunne
tilgå programmet fra deres computer samt fra deres mobil. At eleverne skal
kunne tilgå Appen fra deres mobil er et meget bevidst valg. I det eleverne
altid har mobilen lige ved hånden, er det mere nærliggende at tjekke f.eks.
hvilke lektier man har for m.m.
Ved hjælp af de digitale medier
forsøger jeg at skabe et aktivet undervisningsfælleskab i klassen. Elevere er
tydeligvis meget glade for at interagere ved hjælp af deres mobiler og
computere. Dette understøtter på mange måder undervisningen, men det sker desværre
også som tidligere skrevet, at eleverne bliver fraværende, da de ikke har
formået at holde fokus på grund af alle de andre ting, der også kæmper om at få
deres opmærksomhed.
Ifølge Tække og Paulsen ”Tages kampen op, for at genskabe og intensivere undervisningen”. (Tække og Paulsen, 2015) For at gøre dette, skal
læreren lede klassen ”gennem den digitale jungle” og lære dem at håndtere
medierne på en fornuftig og konstruktiv måde, så de kan deltage engageret og
aktivt i undervisningen. Dette leder naturligt videre til digital dannelse af
eleverne og at der bør ligge en didaktik i forhold til undervisning i den
digitale tidsalder som vi lever i. Dette vil jeg dog ikke uddybe nærmere her.
Tække, Jesper & Paulsen,
Michael (2015) Digital Dannelse – udfordringer, erfaringer og per
spektiver fra Randers HF &
VUC. UP
Du skriver: "Jeg vil her afgrænse mig til at have fokus på ”Det gennemhullede undervisningsrum” samt ”Det intensiverede undervisningsrum”. Det er en fin afgrænsning, men et spændende spørgsmål kunne måske også være, kan/eller hvad kan det lukkede undervisningsrum? Kunne det indgå som en form for supplement til det digitale? Ville der være elever, der kan have brug for at have et frirum fra det digitale?
SvarSletBegrænsningens kunst. :)
SvarSletJa, til begge punkter. Vil du gerne at jeg tilføjer noget herom her under kommentarerne?