tirsdag den 24. oktober 2017

Det intensiverede undervisningsrum

Det intensiverede undervisningsrum, 2. bølge



Åbne-  og lukkede undervisningsrum
Før de digitale medier blev en fast del af hverdagen i undervisningsrummet var det et lukket kommunikationsrum, hvor "fællesskabet mellem lærer og elever, var beskyttet mod forstyrrelse af skolestuens fire vægge”. (Luhmann, Borgnakke) Der var ikke en masse udefrakommende forstyrrelser, der kunne forstyrre undervisningen.

Med de digitale teknologiers indtog i undervisningsrummet er undervisningsrummet nu åbent for kommunikation og information, både ind og ud af rummet. Der er ikke længere nogen beskyttende vægge, der kan være med til at sikre fællesskabet, idet de digitale teknologier muliggør kommunikation og interaktion uden at det umiddelbart kan ses i rummet. 

De tre bølger
Ifølge Tække og Paulsen sker medieudviklingens overgang i 3 bølger, kaldet ”Det gennemhullede undervisningsrum”, ”det intensiverede undervisningsrum” og ”det kontaktsøgende undervisningsrum”  (Tække og Paulsen, 2015)
Jeg vil her afgrænse mig til at have fokus på ”Det gennemhullede undervisningsrum” samt ”Det intensiverede undervisningsrum”, med fokus på hvordan jeg understøtter min undervisning i forhold til disse bølger.


Bølge 1 - Det gennemhullede undervisningsrum

De digitale teknologiers indtog i undervisningsrummet skaber nye magtrelationer. Hvor læreren tidligere havde magten alene, skal han/hun nu kæmpe om magten med andre uden for undervisningsrummet. Det være sig f.eks. Snapchat eller f.eks. Facebook, hvor eleverne kommunikerer med vennerne. Dette er klassiske eksempler på, hvilke medier mine elever bruger.

Konsekvensen af denne udvikling er ”at opmærksomheden forsvinder ud af undervisningsrummet” (Tække og Paulsen, 2015) Eleverne er måske nok fysiske tilstede, men mentalt er de distræte og fraværende. 

K. Drotner er enig med Tække og Paulsen. (Drotner, Mediehistorie, 2011) Netop ”Væksten i mobile enheder” gør det muligt at kommunikere hele tiden og uanset hvor man er. Man er måske nok fysisk tilstede, men mentalt er man fraværende, man er et andet sted.

Hvis ikke læreren formår at styre undervisningsrummet, vil han/hun miste kontrollen og undervisningsrummet vil være utrygt at være i.

En automatisk reaktion på den manglende kontrol vil i nogle tilfælde være forbuds- og ligegyldigheds strategier. Problemstillingen ved disse strategier er, at der ofte opstår konflikter som følge af dem og eleverne ikke lærer at agere hensigtsmæssigt, så de kan håndtere de medier de omgiver sig med på en fornuftig måde. (Tække og Paulsen, 2013)

Bølge 2 - Det intensiverede undervisningsrum


I det intensiverede undervisningsrum skal vi, ved hjælpe af de samme medier, have elevernes fokus rette mod undervisningen igen.

Ifølge Tække og Paulsen, kan ”lærere der allierer sig med de nye medier, give bedre undervisning end før med større engagement fra elevernes side”. (Tække og Paulsen, 2015) Denne betragtning, understøtter mig i mit brug digitale medier. For eksempel har vi oprettet Facebook grupper til alle vore klasser. Her kan elevene f.eks. uploade QR-koder, links til hjemmesider m.m. Endvidere har de her mulighed for at chatte, dele og spørge om forskellige ting, både til mig som lærer, men også til klassekammeraterne.
Min erfaring er dog, at netop Facebook kan være en ”tidsrøver”, for eleverne har svært ved at hold fokus på det er der er relevant i undervisningsrummet. Endvidere kan det være svært at bevare overblikket, når er kommer mange opslag.

Et andet medie vi bruger er it´s learning. En platform hvor de f.eks. får oplyst deres lektier, kan hente div. opgaver og materialer samt afleverer opgaver. De kan endvidere tage tests samt kommunikere med deres underviser.

Vi har valg at eleverne skal kunne tilgå programmet fra deres computer samt fra deres mobil. At eleverne skal kunne tilgå Appen fra deres mobil er et meget bevidst valg. I det eleverne altid har mobilen lige ved hånden, er det mere nærliggende at tjekke f.eks. hvilke lektier man har for m.m.

Ved hjælp af de digitale medier forsøger jeg at skabe et aktivet undervisningsfælleskab i klassen. Elevere er tydeligvis meget glade for at interagere ved hjælp af deres mobiler og computere. Dette understøtter på mange måder undervisningen, men det sker desværre også som tidligere skrevet, at eleverne bliver fraværende, da de ikke har formået at holde fokus på grund af alle de andre ting, der også kæmper om at få deres opmærksomhed.


Ifølge Tække og Paulsen ”Tages kampen op, for at genskabe og intensivere undervisningen”. (Tække og Paulsen, 2015) For at gøre dette, skal læreren lede klassen ”gennem den digitale jungle” og lære dem at håndtere medierne på en fornuftig og konstruktiv måde, så de kan deltage engageret og aktivt i undervisningen. Dette leder naturligt videre til digital dannelse af eleverne og at der bør ligge en didaktik i forhold til undervisning i den digitale tidsalder som vi lever i. Dette vil jeg dog ikke uddybe nærmere her.

Tække, Jesper & Paulsen, Michael (2015) Digital Dannelse – udfordringer, erfaringer og per

spektiver fra Randers HF & VUC. UP



2 kommentarer:

  1. Du skriver: "Jeg vil her afgrænse mig til at have fokus på ”Det gennemhullede undervisningsrum” samt ”Det intensiverede undervisningsrum”. Det er en fin afgrænsning, men et spændende spørgsmål kunne måske også være, kan/eller hvad kan det lukkede undervisningsrum? Kunne det indgå som en form for supplement til det digitale? Ville der være elever, der kan have brug for at have et frirum fra det digitale?

    SvarSlet
  2. Begrænsningens kunst. :)
    Ja, til begge punkter. Vil du gerne at jeg tilføjer noget herom her under kommentarerne?

    SvarSlet

Et didaktisk design med fokus på differentiering

Ifølge Kyrstein og Vestergaard handler undervisningsdifferentiering om "… hvornår eleverne skal være sammen om et fælles indhold og h...