Digital Dannelse
Digital dannelse og digitale kompetencer
For at kunne støtte eleverne i deres digitale dannelse, er vi nødt til at
have konkretiseret, hvad digital dannelse rent faktisk er.
Ifølge Illum Hansen er digital dannelse og digitale kompetencer ”To begreber som er nært beslægtet, men som
alligevel skal opfattes forskelligt” og ”De to begreber kan belyse og berige hinanden, men er ikke det samme”.
(Illum Hansen, 2016)
Denne
opfattelse deles af Ove Christensen, der mener, at ”Hvis dannelse pludselig bliver brugt som et medie til at erhverve sig
kompetence på, så er det ikke digitale dannelse”. Derfor er det vigtigt, at
vi gør os klare på, hvad digital dannelse rent faktisk er. (Ove Christensen,
Podcast Jagten på dannelse i digitaldannelse)
Digitale kompetencer
”Kompetence-begrebet knytter sig til det
sæt af færdigheder, viden, og egenskaber der hos en person eller i et samfund
er nødvendige for at personer kan leve et godt liv og samfundet kan fungere
godt og udvikle sig optimalt”. (Siggard Jensen) Denne udtalelse om dannelse,
af Professor Hans Siggaard Jensen, kan gælde for alle områder af samfundet, men
også i forhold til digitale kompetencer.
Professoren
udtaler endvidere at ”Digitale
kompetencer bliver her således de færdigheder og den viden omkring digital
teknologi som er nødvendige for dette.” Hvilket vil sig,
at for vores elevers vedkommende, skal der være fokus på de digitale kompetencer,
de skal kunne anvende når de kommer ud på arbejdsmarkedet.
Digital dannelse
I følge Klafki
bør ”Dannelses opgaven bestå i et ønske
om at skabe mennesker, der kan forbedre samfundet, ikke blot passe ind i den eksisterende.
Idealet er derfor, at den enkelte bliver ”reflekterende, medbestemmende og handlende.”
(Klafki, 2005, 67) Hvis vi sætter dette i forhold til elevernes digitale
dannelse, fordrer dette, at elevene bliver ”reflekterende,
medbestemmende og handlende” i forhold til de medier de vælger at bruge i den
digitale undervisning.
Ved
gennemsyn af vores gruppearbejde; Nedslag 3, hvor vi har fokus på digital
dannelse, set i forhold til at interagere på internettet, kan vi
konstatere, at vi også her har fokus på netop refleksion som et vigtigt punkt
for dannelse af vores elever. Refleksion over det der skrives og den måde man
bør agere på, når man interagerer på nettet. Vi ønsker endvidere at de skal forholde
sig kildekritiske til det de læser og lægger op til, at der skal være
retningslinjer, der kan hjælpe eleverne til at forstå, hvad man bør- og ikke
bør gøre.
Ifølge Klafki
er ”Dannelse en relation mellem den enkelte
og kollektivet. Kun sammen kan vi blive digitalt dannede.” Med dette som
udgangs punkt, er det derfor vigtigt, at jeg som lærer både har fokus på den enkelte
elevs dannelse, men også har fokus på eleverne og jeg som lærer arbejder om den
digitale dannelse.
Lærerens ansvar i de digitale processer
Når man arbejder i det åbne undervisnings rum, hvor informationer og viden
hentes udenfor undervisningsrummet, er det vigtigt, at læreren har kontrol over
situationen og ikke eleverne. Med dette mener jeg, at hvis jeg som lærer kan
håndtere den til tider komplekse læringsrum, vil jeg også kunne inddrage
eleverne aktivt og inddrage deres erfaringer i undervisningen.
Den vertikale- og horisontale lærerposition
Som lærer skal jeg understøtte elevene i deres udvikling. Facilitere og
stilladsere dem i deres arbejde med at løse opgaverne, på en måde hvor de
bliver aktivt deltagende i at løse de stillede opgaver.
Vi snakker her om, at der er sket en ændring fra den traditionelle
vertikale lærerposition, hvor læreren har autoritet og med en tydelig ledelse
viser, at læreren med sine faglige kompetencer styrer læringsrummet og stiller
krav til eleverne, til en horisontal vertikal lærerposition, hvor læreren til
en vis grad sidestiller sig med eleverne og lærer sammen med dem. Denne ændring
gør at læreren skal balancere mellem den vertikale og horisontale
lærerposition. (Sørensens m.fl., s. 241-243)
Eleverne som vidensformidlere
Elever har i dag it-kompetencer, som kan ligge på højde med og i nogle tilfælde
højere end lærerens. Med lærerens ændrede tilgang til undervisningen i kraft af
ændringen til den vertikale og horisontale lærerposition, har eleverne nu
mulighed for at blive vidensformidlere. De it-kompetencer eleverne har, bliver
en ressource, som kan anvendes aktiv i læringsrummet. Eleverne får mulighed for
at hjælpe hinanden, hvilket er en styrkelse af de socialeprocesser i klassen. (Sørensen
m.fl. 2010)
Lærerens ansvar for at understøtte elvernes digitale dannelse
For at understøtte elevernes digitale dannelse er det af afgørende
betydning, at læreren tager ansvar for at få tilrettelagt elevernes læreproces,
så den understøtter eleverne i, at blive ”reflekterende, medbestemmende og handlende” i
undervisningen. (Klafki, 2005, 67)
Ifølge
Tække & Paulsen er det vigtigt, at læreren er opmærksom på, at han ”ikke blot er instruktør og vidensformidler,
men har mange forskellige funktioner, alt efter hvilke undervisnings- og
læreprocesser der organiseres i specifikke skolekontekster” (Sørensen
m.fl., 2010)
Det
er derfor vigtigt, at læreren er opmærksom på lære- og undervisningsprocessen
og at der kan være mange og hurtige skift mellem f.eks. at facilitere
læreprocesser, at animere eleverne til at uddybe et emne og gøre det bedre, at
opdrage ved at sætte regler for hvordan man er sammen, at være videnleder, give
respons m.m. Hvis læreren formår dette, vil læreren netop understøtte eleverne
i at blive ”reflekterende, medbestemmende og handlende” i undervisningen. (Klafki, 2005, 67)
I vores gruppe havde vi i ”Nedslag #4” fokus på "At lære at anvende de nye netværksmuligheder
til gode former for fælleskab og samvær". (Tække & Paulsen, 2015).
Med
fokus på, hvordan vi understøtter eleverne bedst muligt, i at anvende de nye
netværksmuligheder, fandt vi frem til, at det er vigtigt, at facilitere
eleverne ved at arrangere et netværk, som eleverne kan bruge. Endvidere skal
eleverne stilladseres i at bruge netværket, altså guides og støttes i, hvordan
de via netværket kan nå læringsmålet; at vidensdele samt informationssøge.
Litteraturhenvisning:
Hansen,
Thomas Illum (2016) om digital
dannelse og digitale kompetencer i
Bundsgaard, Jeppe & Hansen Thomas Illum It-didaktik i teori og praksis. Dafolo
Video
om lærerroller, undervisningsformer og it af Egedal. Linket er kopieret fra
nettet d. 12.11.17 https://www.youtube.com/watch?v=8UFKR4ETqCc%20&t=63s
Hans
Siggaard Jensen. PDF hentet på nettet d. 12.11.17. https://e-learn.sdu.dk/bbcswebdav/users/paedsekr/TP14/Workshops/Workshop%204/Program%20og%20litteratur%20W4/Hans%20Siggaard%20Jensen%20Digital%20Dannelse%20Et%20overblik.pdf
Holm
Sørensen m.fl., (2010) Lærerens nye positioner, videndeling og videnledelse, I:
Skole 2.0, Klim, s. 216- 248 (SN)
Tække, Jesper & Michael Paulsen (2015) Digital dannelse –
udfordringer, erfaringer og perspektiver fra Randers HF & VUC.. UP
Inspirerende og meget fagligt relevant indlæg. Du får inddraget teorien på en måde så den supplerer dine praksis erfaringer, og skaber en rigtig fin ramme for din analyse. Du skriver: "Det er derfor vigtigt, at læreren er opmærksom på lære- og undervisningsprocessen og at der kan være mange og hurtige skift mellem f.eks. at facilitere læreprocesser, at animere eleverne til at uddybe et emne og gøre det bedre, at opdrage ved at sætte regler for hvordan man er sammen, at være videnleder, give respons m.m. Hvis læreren formår dette, vil læreren netop understøtte eleverne i at blive ”reflekterende, medbestemmende og handlende” i undervisningen. (Klafki, 2005, 67)". Det kunne være spændende at dykke ned i, hvordan det helt konkret ser ud i undervisningen. Hvordan er læreren understøttende hvad er det helt præcist man gør.
SvarSletTak for tilbagemeldingen. Det vil jeg prøve at have fokus på. :)
Slet