lørdag den 28. oktober 2017

Vidensprodukter og deres vigtighed i forhold til didaktisk planlægning

Vidensprodukter og deres vigtighed i forhold til didaktisk planlægning
– En udfordring i at forstå og kunne reflektere over faglige begreber.

Introduktion og baggrund for valg af udfordring i undervisningen.
Jeg underviser blandt andet i faget erhvervsøkonomi. En udfordring for eleverne er de forskellige fagbegreber, de skal lære at forstå og forklare. Udregningerne er som regel ikke det største problem, da de kan følge de instruktioner, jeg har givet dem.
Som det er pt. giver jeg eleverne en instruktion til det pågældende emne. Jeg forklarer ordene og skriver samtidig notater på tavlen, som de kan notere ned til eget brug. Jeg forklarer hvordan man skal udregne de forskellige ting og vi laver en opgave i fællesskab. Eleverne arbejder herefter selvstændigt videre med opgaverne og jeg går rundt og hjælper dem der har brug for det. Eleverne hjælper også hinanden med opgaverne.
Jeg ved dette er ”Old School”, og vil gerne forny undervisningen, hvor eleverne og de digitale teknologier inddrages aktivt og på en ny måde. Min tanke er, at eleverne skal have en blog, hvorpå de blogger om faget erhvervsøkonomi. Bloggen skal indeholde små videoer som de selv har lavet, hvor i de forklarer de forskellige begreber og bruger dem sammen med udregningerne.
Mit ønske med bloggen er endvidere, at både eleverne og jeg skal kommentere de forskellige blog indlæg. Samtidig hermed skal de oprette etiketter på de forskellige fagord, så de hurtigt kan søge hinandens videoer og forklaringer frem.
Da pensum for faget er meget presset at nå, er der ikke plads til spild tid. Det vi tidligere havde 2 år til at nå, er nu skåret ned til 20 uger. Dette har medført, at der, når skoleforløbet starter, så har jeg en plan klar for hele forløbet. Denne tilpasses selvfølgelig under forløbet, men der er ikke plads til mange afvigelser.
Ud fra de tanker og overvejelser jeg har gjort mig ind til nu, kan jeg se, at tidsperspektivet og rammerne er pressede, men jeg tillader mig at opstille den hypotese, at det må være måde at gøre det på hvis tiden og rammerne er til det.


MindMeister
MindMeister  er her brugt til at skabe overblik over fokuspunkter i forhold til at skulle løse min udfordring. Udfordrinen i at eleverne skal kunne forstå og reflektere over faglige begreber i faget erhversøkonomi.


Vidensmål

Med udgangspunkt i bekendtgørelsen, skal de kunne forklare og anvende de forskellige erhvervsøkonomiske fagbegreber. De skal til en vis grad også kunne perspektivere.

Videnshieraki

Hvis vi ser på bekendtgørelsesmålene i forhold til Qvortrups videnshieraki, så vil elevernes videns niveau kunne placeres på alle 3 niveauer. De vil erhverve sig faktaviden samt informationer på vidensniveau 1. De skal kunne forklare og anvende begreberne, hvilket vil sige de her skal have erhvervet sig kompetencer til at kunne anvende og analyserer ved hjælp af begreberne. Dette ligger på vidensniveau 2. Og, sidst skal de i en vis grad kunne perspektivere, hvilket ligger på niveau3. 

Videnshieraki (Inspireret af Qvortrup, 2004)
Læringsforudsætninger
Eleverne teknologiske kunnen er meget forskellig. De fleste har gode brugerkundskaber, men mangel evnen til at udnytte teknologiens potentiale til fulde. De har brug for undervisning og supervision. 

Elevernes baggrunde er meget forskellige. Nogle har diagnoser, andre misbrugsproblemer og andre igen familiemæssige problemer. Dette kan godt blive en ny udfordring, da det for disse elever, vil være meget grænseoverskridende, at blive filmet, og skulle blogge det bagefter. Dette vil blive yderligere kommenteret under teknolog.

Læringsformer
Ifølge den eDidaktiske Overvejelsesmodel, er der tre forskellige e-læringsformer; instruktivistisk, socialkonstruktivistisk og konstruktivistisk. Det er disse e-læringsformer jeg vil have fokus på.
Min læringsform vil ændre sig i kraft af de digitale medier, der bliver inddraget i undervisningen. Mine undervisningslektioner starter som tidligere instruktivistisk op. Eleverne vil stadig få en instruktion til undervisningen, hvor de bliver sat ind i dagens opgave og læringsmålene vil blive gjort tydelig for dem.  
Herefter vil det være den socialkonstruktivistisks e-læringsform der vil bliv brugt. Eleverne vil blive delt op i grupper af 2 personer, der i fælleskab skal søge informationer og bearbejde dem. Hvorefter de vil kunne producere deres video og lægge den på deres blog. Både, jeg som lærer, men også de andre elever har herefter mulighed for at kommentere videoen og det skrevne på bloggen. Under hele processen, vil jeg som lærer sørge for at stilladsere eleverne bedst muligt.

Undervisningsformen vil naturligvis kunne variere i forhold til undervisningsmålene.



Teknologi
Da eleverne skal lave videoer om de faglige begreber, kræver det, at de enten har en mobil eller en video/kamera med videofunktion til rådighed. Endvidere skal de en pc for at søge informationer, blogge og lave opgaver.
Jeg er her opmærksom på, at man kan søge samt blogge fra sin mobiltelefon, men da der også skal lavesopgver/illustreres hvordan en opgave løses, er en pc nemmere at arbejde med.
Når eleverne blogger skal de endvidere lave etiketter, så alle let kan søge oplysninger frem om de forskellige begreber.
Hvis nogle elever føler sig udsat og ikke ønsker at være ”til offentlig skue”, kan blogge oprettes så kun udvalgte kan se den. 

Rammer og organisering
Undervisningsformen vil være tilstedeværelsesundervisning. Afhængig af e-læringsformen, vil det variere om det er i selve klasserummet eller om man for eksempel kan sidde andre steder.
Undervisningen vil både foregå i det fysiske og det virtuelle rum (Drotner, Tække og Paulsen)

Vidensprodukter og evaluering
Jævnfør Karsten Gynther (Gynther, 2014) er ”elevprodukter” en kategori, som ofte er fraværende i didaktisk teori og planlægningsmodeller”, men i skolens praksis er disse vidensprodukter en meget vigtig del af lærernes undervisningsplanlægning.
Ifølge Gynther er der to vægtige grunde til at lærerene ønsker at eleverne laver disse produkter i skolen. Den første grund er, at ” det giver eleverne mulighed for at kommunikere den viden, de har tilegne sig ud til andre”. Den anden grund er, at ”det giver lærerne mulighed for at evaluere, om eleverne har tilegnet sig de opstillede vidensmål”.
Som jeg skrev indledningsvis, er det mit mål, ”at mine elever skal have en blog, hvorpå de blogger om faget erhvervsøkonomi. Bloggen skal indeholde små videoer som de selv har lavet, hvor i de forklarer de forskellige begreber og bruger dem sammen med udregningerne. Ved at tilrettelægge undervisningen på denne måde, understøtter jeg eleverne i, kommunikere deres viden ud andre. Jeg får som følge heraf også mulighed for at evaluere dem. 


Didaktik 2.0  En planlægnings- og reflektionsmodel
Karsten Gynther
Henvisninger:
Gynther, Karsten (2014) Didaktik 2.0, Akademisk forlag s. 57-90
Asmussen, J. (red.) (2014) Didaktisk design i dansk: Digital planlægning og praksis. Hans Reitzels Forlag
Den eDidaktiske Overvejelsesmodel: http://edidaktidk.evidencenter.dk/Model/Model.html

Tække, Jesper & Paulsen, Michael (2015) Digital Dannelse – udfordringer, erfaringer og perspektiver fra Randers HF & VUC. UP



1 kommentar:

  1. Iøvrigt skal du virkelig have ros for din referenceliste i bunden af indlægget, det er skønt at se:-).

    SvarSlet

Et didaktisk design med fokus på differentiering

Ifølge Kyrstein og Vestergaard handler undervisningsdifferentiering om "… hvornår eleverne skal være sammen om et fælles indhold og h...