Vidensprodukter
og deres vigtighed i forhold til didaktisk planlægning
– En udfordring i at
forstå og kunne reflektere over faglige begreber.
Introduktion
og baggrund for valg af udfordring i undervisningen.
Jeg underviser blandt
andet i faget erhvervsøkonomi. En udfordring for eleverne er de forskellige fagbegreber, de skal lære at forstå og forklare. Udregningerne er som regel ikke det største
problem, da de kan følge de instruktioner, jeg har givet dem.
Som det er pt. giver jeg
eleverne en instruktion til det pågældende emne. Jeg forklarer ordene og skriver
samtidig notater på tavlen, som de kan notere ned til eget brug. Jeg forklarer
hvordan man skal udregne de forskellige ting og vi laver en opgave i
fællesskab. Eleverne arbejder herefter selvstændigt videre med opgaverne og jeg
går rundt og hjælper dem der har brug for det. Eleverne hjælper også hinanden
med opgaverne.
Jeg ved dette er ”Old
School”, og vil gerne forny undervisningen, hvor eleverne og de digitale
teknologier inddrages aktivt og på en ny måde. Min tanke er, at eleverne skal
have en blog, hvorpå de blogger om faget erhvervsøkonomi. Bloggen skal
indeholde små videoer som de selv har lavet, hvor i de forklarer de forskellige
begreber og bruger dem sammen med udregningerne.
Mit ønske med bloggen er
endvidere, at både eleverne og jeg skal kommentere de forskellige blog indlæg.
Samtidig hermed skal de oprette etiketter på de forskellige fagord, så de hurtigt
kan søge hinandens videoer og forklaringer frem.
Da pensum for
faget er meget presset at nå, er der ikke plads til spild tid. Det vi tidligere
havde 2 år til at nå, er nu skåret ned til 20 uger. Dette har medført, at der,
når skoleforløbet starter, så har jeg en plan klar for hele forløbet. Denne
tilpasses selvfølgelig under forløbet, men der er ikke plads til mange
afvigelser.
Ud fra de
tanker og overvejelser jeg har gjort mig ind til nu, kan jeg se, at tidsperspektivet
og rammerne er pressede, men jeg tillader mig at opstille den hypotese, at det
må være måde at gøre det på hvis tiden og rammerne er til det.
MindMeister
Vidensmål
Elevernes baggrunde er meget forskellige. Nogle har diagnoser, andre misbrugsproblemer og andre igen familiemæssige problemer. Dette kan godt blive en ny udfordring, da det for disse elever, vil være meget grænseoverskridende, at blive filmet, og skulle blogge det bagefter. Dette vil blive yderligere kommenteret under teknolog.
MindMeister
MindMeister er her brugt til at skabe overblik over fokuspunkter i forhold til at skulle løse min
udfordring. Udfordrinen i at eleverne skal kunne forstå og reflektere over faglige begreber
i faget erhversøkonomi.
Med udgangspunkt i
bekendtgørelsen, skal de kunne forklare og anvende de forskellige
erhvervsøkonomiske fagbegreber. De skal til en vis grad også kunne
perspektivere.
Videnshieraki
Hvis vi ser på bekendtgørelsesmålene i forhold til
Qvortrups videnshieraki, så vil elevernes videns niveau kunne placeres på alle
3 niveauer. De vil erhverve sig faktaviden samt informationer på vidensniveau
1. De skal kunne forklare og anvende begreberne, hvilket vil sige de her skal
have erhvervet sig kompetencer til at kunne anvende og analyserer ved hjælp af
begreberne. Dette ligger på vidensniveau 2. Og, sidst skal de i en vis grad
kunne perspektivere, hvilket ligger på niveau3.
Videnshieraki (Inspireret af Qvortrup, 2004) |
Læringsforudsætninger
Eleverne teknologiske kunnen er meget forskellig. De fleste har gode brugerkundskaber,
men mangel evnen til at udnytte teknologiens potentiale til fulde. De har brug
for undervisning og supervision.
Elevernes baggrunde er meget forskellige. Nogle har diagnoser, andre misbrugsproblemer og andre igen familiemæssige problemer. Dette kan godt blive en ny udfordring, da det for disse elever, vil være meget grænseoverskridende, at blive filmet, og skulle blogge det bagefter. Dette vil blive yderligere kommenteret under teknolog.
Læringsformer
Ifølge den eDidaktiske Overvejelsesmodel,
er der tre forskellige e-læringsformer; instruktivistisk,
socialkonstruktivistisk og konstruktivistisk. Det er disse e-læringsformer jeg
vil have fokus på.
Min læringsform vil ændre
sig i kraft af de digitale medier, der bliver inddraget i undervisningen. Mine
undervisningslektioner starter som tidligere instruktivistisk op. Eleverne vil
stadig få en instruktion til undervisningen, hvor de bliver sat ind i dagens
opgave og læringsmålene vil blive gjort tydelig for dem.
Herefter vil det være den
socialkonstruktivistisks e-læringsform der vil bliv brugt. Eleverne vil blive
delt op i grupper af 2 personer, der i fælleskab skal søge informationer og
bearbejde dem. Hvorefter de vil kunne producere deres video og lægge den på
deres blog. Både, jeg som lærer, men også de andre elever har herefter mulighed
for at kommentere videoen og det skrevne på bloggen. Under hele processen, vil
jeg som lærer sørge for at stilladsere eleverne bedst muligt.
Teknologi
Da eleverne skal lave
videoer om de faglige begreber, kræver det, at de enten har en mobil eller en
video/kamera med videofunktion til rådighed. Endvidere skal de en pc for at søge
informationer, blogge og lave opgaver.
Jeg er her opmærksom på,
at man kan søge samt blogge fra sin mobiltelefon, men da der også skal lavesopgver/illustreres
hvordan en opgave løses, er en pc nemmere at arbejde med.
Når eleverne blogger skal
de endvidere lave etiketter, så alle let kan søge oplysninger frem om de
forskellige begreber.
Hvis nogle elever føler
sig udsat og ikke ønsker at være ”til offentlig skue”, kan blogge oprettes så
kun udvalgte kan se den.
Rammer
og organisering
Undervisningsformen vil
være tilstedeværelsesundervisning. Afhængig af e-læringsformen, vil det variere
om det er i selve klasserummet eller om man for eksempel kan sidde andre steder.
Undervisningen vil både
foregå i det fysiske og det virtuelle rum (Drotner, Tække og Paulsen)
Vidensprodukter
og evaluering
Jævnfør Karsten Gynther
(Gynther, 2014) er ”elevprodukter” en kategori, som ofte er fraværende i
didaktisk teori og planlægningsmodeller”, men i skolens praksis er disse
vidensprodukter en meget vigtig del af lærernes undervisningsplanlægning.
Ifølge Gynther er der to
vægtige grunde til at lærerene ønsker at eleverne laver disse produkter i
skolen. Den første grund er, at ” det
giver eleverne mulighed for at kommunikere den viden, de har tilegne sig ud til
andre”. Den anden grund er, at ”det
giver lærerne mulighed for at evaluere, om eleverne har tilegnet sig de
opstillede vidensmål”.
Som jeg skrev
indledningsvis, er det mit mål, ”at mine
elever skal have en blog, hvorpå de blogger om faget erhvervsøkonomi. Bloggen
skal indeholde små videoer som de selv har lavet, hvor i de forklarer de
forskellige begreber og bruger dem sammen med udregningerne”. Ved at tilrettelægge undervisningen på
denne måde, understøtter jeg eleverne i, kommunikere deres viden ud andre. Jeg
får som følge heraf også mulighed for at evaluere dem.
Asmussen, J. (red.) (2014) Didaktisk design i dansk: Digital planlægning og praksis. Hans Reitzels Forlag
Den eDidaktiske Overvejelsesmodel: http://edidaktidk.evidencenter.dk/Model/Model.html
Tække, Jesper & Paulsen, Michael (2015) Digital Dannelse – udfordringer, erfaringer og perspektiver fra Randers HF & VUC. UP
|
Henvisninger:
Gynther, Karsten (2014) Didaktik 2.0, Akademisk forlag s. 57-90Asmussen, J. (red.) (2014) Didaktisk design i dansk: Digital planlægning og praksis. Hans Reitzels Forlag
Den eDidaktiske Overvejelsesmodel: http://edidaktidk.evidencenter.dk/Model/Model.html
Tække, Jesper & Paulsen, Michael (2015) Digital Dannelse – udfordringer, erfaringer og perspektiver fra Randers HF & VUC. UP
Iøvrigt skal du virkelig have ros for din referenceliste i bunden af indlægget, det er skønt at se:-).
SvarSlet