Digital Dannelse
Digital dannelse og digitale kompetencer
For at kunne støtte eleverne i deres digitale dannelse, er vi nødt til at
have konkretiseret, hvad digital dannelse rent faktisk er.
Ifølge Illum Hansen er digital dannelse og digitale kompetencer ”To begreber som er nært beslægtet, men som
alligevel skal opfattes forskelligt” og ”De to begreber kan belyse og berige hinanden, men er ikke det samme”.
(Illum Hansen, 2016)
Denne
opfattelse deles af Ove Christensen, der mener, at ”Hvis dannelse pludselig bliver brugt som et medie til at erhverve sig
kompetence på, så er det ikke digitale dannelse”. Derfor er det vigtigt, at
vi gør os klare på, hvad digital dannelse rent faktisk er. (Ove Christensen,
Podcast Jagten på dannelse i digitaldannelse)
Digitale kompetencer
”Kompetence-begrebet knytter sig til det
sæt af færdigheder, viden, og egenskaber der hos en person eller i et samfund
er nødvendige for at personer kan leve et godt liv og samfundet kan fungere
godt og udvikle sig optimalt”. (Siggard Jensen) Denne udtalelse om dannelse,
af Professor Hans Siggaard Jensen, kan gælde for alle områder af samfundet, men
også i forhold til digitale kompetencer.
Professoren
udtaler endvidere at ”Digitale
kompetencer bliver her således de færdigheder og den viden omkring digital
teknologi som er nødvendige for dette.” Hvilket vil sig,
at for vores elevers vedkommende, skal der være fokus på de digitale kompetencer,
de skal kunne anvende når de kommer ud på arbejdsmarkedet.
Digital dannelse
I følge Klafki
bør ”Dannelses opgaven bestå i et ønske
om at skabe mennesker, der kan forbedre samfundet, ikke blot passe ind i den eksisterende.
Idealet er derfor, at den enkelte bliver ”reflekterende, medbestemmende og handlende.”
(Klafki, 2005, 67) Hvis vi sætter dette i forhold til elevernes digitale
dannelse, fordrer dette, at elevene bliver ”reflekterende,
medbestemmende og handlende” i forhold til de medier de vælger at bruge i den
digitale undervisning.
Ved
gennemsyn af vores gruppearbejde; Nedslag 3, hvor vi har fokus på digital
dannelse, set i forhold til at interagere på internettet, kan vi
konstatere, at vi også her har fokus på netop refleksion som et vigtigt punkt
for dannelse af vores elever. Refleksion over det der skrives og den måde man
bør agere på, når man interagerer på nettet. Vi ønsker endvidere at de skal forholde
sig kildekritiske til det de læser og lægger op til, at der skal være
retningslinjer, der kan hjælpe eleverne til at forstå, hvad man bør- og ikke
bør gøre.
Ifølge Klafki
er ”Dannelse en relation mellem den enkelte
og kollektivet. Kun sammen kan vi blive digitalt dannede.” Med dette som
udgangs punkt, er det derfor vigtigt, at jeg som lærer både har fokus på den enkelte
elevs dannelse, men også har fokus på eleverne og jeg som lærer arbejder om den
digitale dannelse.