Vidensprodukter
og deres vigtighed i forhold til didaktisk planlægning
– En udfordring i at
forstå og kunne reflektere over faglige begreber.
Introduktion
og baggrund for valg af udfordring i undervisningen.
Jeg underviser blandt
andet i faget erhvervsøkonomi. En udfordring for eleverne er de forskellige fagbegreber, de skal lære at forstå og forklare. Udregningerne er som regel ikke det største
problem, da de kan følge de instruktioner, jeg har givet dem.
Som det er pt. giver jeg
eleverne en instruktion til det pågældende emne. Jeg forklarer ordene og skriver
samtidig notater på tavlen, som de kan notere ned til eget brug. Jeg forklarer
hvordan man skal udregne de forskellige ting og vi laver en opgave i
fællesskab. Eleverne arbejder herefter selvstændigt videre med opgaverne og jeg
går rundt og hjælper dem der har brug for det. Eleverne hjælper også hinanden
med opgaverne.
Jeg ved dette er ”Old
School”, og vil gerne forny undervisningen, hvor eleverne og de digitale
teknologier inddrages aktivt og på en ny måde. Min tanke er, at eleverne skal
have en blog, hvorpå de blogger om faget erhvervsøkonomi. Bloggen skal
indeholde små videoer som de selv har lavet, hvor i de forklarer de forskellige
begreber og bruger dem sammen med udregningerne.
Mit ønske med bloggen er
endvidere, at både eleverne og jeg skal kommentere de forskellige blog indlæg.
Samtidig hermed skal de oprette etiketter på de forskellige fagord, så de hurtigt
kan søge hinandens videoer og forklaringer frem.
Da pensum for
faget er meget presset at nå, er der ikke plads til spild tid. Det vi tidligere
havde 2 år til at nå, er nu skåret ned til 20 uger. Dette har medført, at der,
når skoleforløbet starter, så har jeg en plan klar for hele forløbet. Denne
tilpasses selvfølgelig under forløbet, men der er ikke plads til mange
afvigelser.
Ud fra de
tanker og overvejelser jeg har gjort mig ind til nu, kan jeg se, at tidsperspektivet
og rammerne er pressede, men jeg tillader mig at opstille den hypotese, at det
må være måde at gøre det på hvis tiden og rammerne er til det.
MindMeister
MindMeister
MindMeister er her brugt til at skabe overblik over fokuspunkter i forhold til at skulle løse min
udfordring. Udfordrinen i at eleverne skal kunne forstå og reflektere over faglige begreber
i faget erhversøkonomi.