tirsdag den 24. oktober 2017

Den digitale kultur

Den digitale kultur

Den digitale udvikling har bibragt ny kultur ”den digitale kultur”. Grundet muligheden for at digitalisere alle tegn, ”skabes der nye grænser for mediernes samvirken”. (K. Drotner, 2011) Medierne bidrager alle, på en ny måde, til at nå bestemte resultater. 

Den digitale universalitet
Den digitale universalitet gør det muligt at integrere forskellige medier, som man ikke tidligere integrerede med hinanden. Mine elever kan f.eks. blive stillet opgaven at skulle lave en hjemmeside, hvorpå der er tekst, billeder, videoer og henvisninger til andre hjemmesider og div. trykte medier. Her ophæves skellet mellem de klassiske massemedier, telekommunikation og Ikt.

Virtuelle kommunikationsrum
Den digitale kultur er i dag mere kompleks end den tidligere har været, hvilket har medført en øget fokus på brugernes relationer og interaktion med hinanden. Den medierede kommunikationsform har skabt virtuelle kommunikationsrum” (K. Drotner, 2011) hvilket har medført, at folk ikke behøver at være fysisk tilstede for at interagere med hinanden.


Kommunikationskulturernes mediekendetegn af K. Drotner (Redesign AGP)

Væksten i mobile enheder
Dette leder naturligt videre til mine elevers, til tider, manglende nærvær og engagement i undervisningen.
Udviklingstendensen ”Væksten i mobile enheder” (K. Drotner, 2011) har givet eleverne mulighed for at kommunikere over alt og hele tiden, samtidig med, at de meget let kan få adgang til div. andre informationer, videoer m.m. De er måske nok fysisk tilstede i klasselokalet, men fokus kan meget vel være i det virtuelle rum. Netop denne manglende nærvær og fokus på det der sker i klasselokalet medfører visse udfordringer for den daglige undervisning.

Kommunikationskulturernes mediekendetegn
Kommunikationskulturen har ifølge Drotner forskellige mediekendetegn.  Fokus ligger her på kommunikationens form, dens rum og tid, samt den sociale organisering. (K. Drotner, 2011)

Litteraturhenvisning:
Drotner, K. (2011). Mediehistorier. Samfundslitteratur. Side 39-57

1 kommentar:

  1. Hej Anne Grethe. Du har skrevet et meget relevant Blog indlæg hvor du tager fat i en meget gyldig diskussion om det gennemhullede Klasserum. Klasserummet er et socialt rum og har altid været et socialt rum, men med opkomsten af de de digitale medier vi har i dag, er rummets rammer blevet sprængt i højere grad end det har været tilfældet førhen. Her er det interessant, hvordan du som lærer/underviser didaktisk kan tilrettelægge en undervisning der konstruktivt kan imødekomme disse nye strukturer for kommunikation der åbner op for nye former for socialt samspil.

    SvarSlet

Et didaktisk design med fokus på differentiering

Ifølge Kyrstein og Vestergaard handler undervisningsdifferentiering om "… hvornår eleverne skal være sammen om et fælles indhold og h...